Teile-Identifikation gesucht: von der Teilenummer zum Fahrzeug

  • Ich hab hab hier ein paar Schachteln originall Ford Neuteile aus vergangenen Zeiten und würd die gern mal vorsichtig den Fahrzeugen zuordnen.
    So im Sinne (Taunus Links, Granada rechts, Plastikautos und Frontkratzer in den gelben Sack)


    Die ersten beiden Ziffern sind da Jahr, die Buchstaben sind dann.... na?

  • Ich hab hab hier ein paar Schachteln originall Ford Neuteile aus vergangenen Zeiten und würd die gern mal vorsichtig den Fahrzeugen zuordnen.
    So im Sinne (Taunus Links, Granada rechts, Plastikautos und Frontkratzer in den gelben Sack)


    Die ersten beiden Ziffern sind da Jahr, die Buchstaben sind dann.... na?

    machs umgekehrt


    stell die vorhandenen ersten zwei ziffern+buchstaben hier ein
    ist für dich zwar mehr aufwand
    aber es erleichtert allen ihren kommentar dazu zu geben



    gruß peter

  • stell die vorhandenen ersten zwei ziffern+buchstaben hier ein


    Eure Majestät belieben zu scherzen: das sind ca. 10 Bananenschachteln voll Zeugs.


    Und ob's ein Blinkerhebel oder ein Scheinwerfer ist, kenn ich sogar als Laie.
    Aber ob die sieben identischen Tachos in einen Sierra gehören, oder in einen Orion, wär schon gut zu wissen.

  • Bemühe er die Suche.



    Taunus/Sierra BB oder BG,
    Granada/Scorpio GB oder GG


    Die Nummern davor benennen das Einführungsjahr des Teils und geben somit Aufschluss über das Modell.
    Wenn ein Teil welches es schon beim Taunus gab auch beim Granada verwendet wurde, so hat das Teil eine BB oder BG Nummer usw usf.
    Motor- und Getriebeteile heißen gerne TF

  • Nachtrag:


    Späte P7-Teile beginnen mit 70 oder 71 GG


    Der 2. Buchstabe ist die Länderkennzahl G ermany oder B ritain und unerheblich wenn es nicht um Teile geht die bei Fehlgelenkten Autos anders sind.

  • Speaking of the part number logic in the post xxxxE number era you have:


    1) a two-digit year of design code (sometimes preceded with a letter: P-panels, A-accessories, H - an RS part, etc.); then
    2) a two-char engineering group prefix which is a tricky part
    One should start decoding it from a SECOND letter as follows:
    - F/M - engine group
    - B/G/R - regular parts group (the code here also denotes the country of a project; B - Britain/G - Germany/R - Argentina)
    - T - transmission group
    and then you can move to the earlier char:


    a) for the engine group (F/M) - it denotes the engine type:
    1 - Crossflow
    2 - Essex
    H - Pinto
    T - Cologne


    examples: 711F..., 70HM..., 72TF...., etc.


    for the regular parts group the first letter denotes model:
    A - Escort
    B - Cortina
    E - Capri
    F - Fiesta
    G - Granada (or Ford P7 for pre-1972 codes)
    P - Ford P6
    V - Transit
    Z - Zephyr/Zodiac Mk4


    examples 69AB/69AG - Escort Mk1, 71BB/71BG - Cortina Mk3/Taunus Mk1, 74EB/74EG - Capri Mk2, and so on...


    c) in the transmission group - it has, of course, meaning of the transmission type:
    9 - Type 9 gearbox
    E - Type E gearbox
    etc.


    examples 839T - T9 from a '83, etc.


    3) After the 4/5-character long prefix comes the base number which gives you a glance what an actual parts is. It's another 4 or 5 digit number starting from 1000 which can have a letter before or "inside" (between the hundres and thousands part).
    Base numbers 2000-3000 are reserved for the brakes parts, 4000-4300 for the rear axle, and so on...
    The is a comprehensive list of the meanings at the bottom of this page: http://www.fomoco.org/Part%20numbers.htm


    For example - 71BB-3392-... is an upper arm assembly on the front suspension of a prefacelift Mk3 Cortina, 71BG-4010-... is a rear axle housing assembly on it, and so on. Sadly, the exact base number of a certain part can be determined only using factory parts lists but the good news is that they have the same meanings along all the models so 69AG-4010-... would be rear axle assembly on an Mk1 Escort and 78EB-4010- an axle assembly on Mk3 Capri etc.


    If there's a letter before the base number it means it's a body/interior/trim part. The letter SHOULD denote body type (using the codes from id plate: T - 2dr, F - 4dr, C - coupe, N - estate, etc.) but it is sometimes misused in the catalogs so not 100% sure if this is it. The trim parts also have a separate numbering sequence found just below the earlier list on the page mentioned above.


    For examples:
    P71BG C20125 AA is a complete door assembly on a Taunus Mk1 Coupe, while P71BG T20125 AA is the same for a 2dr Taunus Mk1 / Cortina Mk3.


    4) The last part is the suffix which denotes specific application, engineering revision, etc. - there's no common coding for this, but some patterns can be seen.
    For example the suffix can consist of two letters:
    ... - AA, ... - BC, ... - AD, etc.
    Most of the time, the first letter would mean some major engineering differences within a single part (like LHD/RHD versions, or specific engine application of a single part, etc.). For example let's take a direction indicator stalk for the LHD Taunus/Cortina - 71BG 13335 AA and its RHD version - 71BG 13335 BA.
    The second letter would then mean a minor revision of the part's design (like for example from 7/1970 to 8/1971 they used part ...-AA, then until 9/1972 they used part ...- AB, and finally for the rest of production run an ....-AC was used, etc.)


    The suffixes of course can have three characters (most common in the letter-digit-letter form, like ...-A1E) or even four (most of the parts that include color version - trim/plastics, etc. - use suffixes like ...-AAHU, where the first two letters PROBABLY have the same function as the two-letter suffixes discussed above, and the last two denote color).


    Hope this clears the Ford part numbers logic a bit...


    Gruss,
    Tom
    :)


    www.fordopedia.org